تبلیغات

سایت تخصصی و پروژه های مهندسی صنایع - کارخانجات خوردو سازی

خودروها از قسمتهای مختلفی تشکیل شده‌اند:
 قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت،
 شاسی و چرخها، 
سیستم تعلیق و ترمز، 
سازه و بدنه، 
تزیینات داخلی، 
سیستمهای برقی، 
سیستمهای تهویه و دیگر سیستمهای جانبی
 مهندسی خودرو، 

     اصولا کارخانجات خودرو سازی بصورت عمومی از بخش های زیر تشکیل شده اند :

1-سالن پرسکاری (Press Shop)

2-سالن بدنه  (Body Shop)
1-2-انبار بدنه

3-سالن رنگ (Paint Shop)

4-سالن مونتاژ (Assembly line )

نیازمند استفاده از تجهیزاتی مانند اسلت کانوایرهای خط مونتاژ، کانوایرهای EMS و P&F و استوک بدنه رنگ شده هم چنین تجهیزات تست نهایی شامل رول تست، فیلینگ همچنین سنکرونایزر و فورک لیفت و خط صافکاری سالن بدنه (Metal Finishing)، شاور تست، کابین تعمیرگاهی، ابزار آلات خط مونتاژ و روتوش است.

ایجاد  تأسیسات زیر بنایی و زیرساخت ها نیز مانند انشعاب برق، طراحی پست برق، پست برق موقت، تهیه آب مصرفی کارخانه از راه حفاری چاه عمیق ، انجام انتقال از محل چاه تا سایت ، اجرای خط لوله گاز و ایستگاه تقلیل فشار  تنها گوشه ای از مراحل ساخت کارخانه خودرو سازی است.

همچنین محوطه سازی طراحی جاده های سایت و سیستم ارتینگ  و ساخت انبار مانند طراحی انبار بدنه و انبار مونتاژ طراحی تأسیسات مکانیکال و الکتریکال داخل انبارهای بدنه و مونتاژ از دیگر مراحل ساخت یک کارخانه خودرو سازی است.

سالن مونتاژ
سالن مونتاژ از خطوط مختلف بترتیب : خط تزئینات، خط هوائی، خط موتور، خط دیفرانسیل و خط نهایی تشکیل یافته است
خط تزئینات
بدنه توسط گاریهای مخصوص که به اسکید معروف است از سالن PBS (بدنه رنگ شده) وارد سالن مونتاژ شده و به اولین خط مونتاژ یعنی خط تزئینات هدایت میشود. خط تزئینات از 20 ایستگاه کاری تشکیل شده که طول هر ایستگاه 5/5 متر  بوده و در این خط، قطعات تزئینی خودرو از جمله روکش درب ها، طاق سقف، شیشه ها، داشبورد، چراغها، آئینه و ... و همچنین برخی از قطعات ایمنی خودرو چون بوستر ترمز، میل فرمان، اکسل جلو، مخزن گاز CNG و ... روی بدنه وانت نصب و مونتاژ میگردد.
 فرآیندهایی چون : استفاده از چک لیست های ثابت، متغیر و کلیه موارد خود کنترلی و ...  اجرا میشود
خط هوائی
خط هوائی شامل 2 ایستگاه کاری بوده که طول هر ایستگاه 5/5 متر و در این ایستگاهها اکثر قطعات ایمنی چون باک، لوله فشار قوی گاز زیر بدنه، شیلنگهای بنزین، لوله های ترمز زیر بدنه و ... روی بدنه نصب میگردد. در این خط جابجایی بدنه ها توسط جرثقیل و هنگرهای مخصوص انجام گرفته و در نهایت به ایستگاه Marriage میرسد.
خط موتور
خط موتور شامل 6 ایستگاه کاری بوده که طول هر ایستگاه 5/3 متر می باشد. موتور ها بصورت آماده توسط لیفتراک از سالن قطعات به این خط تزریق شده و برای تکمیل شدن مجموعه قطعاتی چون گلدانی گیربکس به گیربکس، مجموعه گیربکس به موتور، میکسر سوخت، پروانه بهمراه تسمه و ... بر روی موتور نصب میگردند تا آماده تحویل به خط دیفرانسیل گردند
خط دیفرانسیل
خط دیفرانسیل شامل 3 ایستگاه کاری بوده که طول هر ایستگاه 5/5 متر می باشد. همزمان با فعالیتهای مونتاژ مجموعه موتور در خط موتور، قطعاتی چون نصب دسته فنرها و پیچهای کرپی بر روی اکسل عقب، نصب لوله های ترمز اکسل عقب و ... در خط دیفرانسیل انجام شده و در نهایت با نصب میل گاردان به موتور و دیفرانسیل  و تزریق روغن گیربکس و روغن دیفرانسیل مجموعه موتور و دیفرانسیل تکمیل شده و آماده ارسال به ایستگاه Marriage میگردد
خط مکانیکی
این خط شامل 5 ایستگاه کاری بوده و طول هر ایستگاه 5/5 متر می باشد. مهمترین و اصلی ترین ایستگاه این خط، ایستگاه اول یا همان ایستگاه Marriage بوده که مجموعه کامل موتور و دیفرانسیل توسط جک سیزر بر روی بدنه مونتاژ می شود. در این خط قطعاتی مهم چون : قامه و گوشواره های مربوطه، تمامی موارد مربوط به جلوبندی خودرو چون میل موجگیر، سیبکهای جلو، میل مندل و ... بر روی خودرو نصب و مونتاژ میگردد. همچنین در این خط فعالیت های مهمی همچون نصب غربیلک فرمان بهمراه تنظیم آن با ابزار مربوطه و نصب فرمان و نصب چرخها انجام میگیرد.  تمامی ابزارها که جهت مونتاژ از آن استفاده میشود (از جمله ابزارهای بادی، باطریکار و ...) کاملا ً کالیبره بوده و از آخرین تکنولوژی های روز دنیا است
خط نهایی
این خط شامل 10 ایستگاه کاری بوده که طول هر ایستگاه 6 متر می باشد. از ویژگیهای بارز این خط مجهز بودن آن به سیستم کانوایر می باشد. در ابتدای این خط مهمترین دستگاه سالن مونتاژ یعنی دستگاه تزریق روغن ترمز قرار دارد. این دستگاه با آخرین تکنولوژی سیستم های اروپائی ساخته شده و کلیه مدارات مربوط به سیستم ترمز خودرو را قبل از تزریق روغن ترمز با وکیوم چک نموده و بعد از اطمینان از عدم وجود نشتی در مسیر مدار اقدام به تزریق روغن ترمز به مقدار استاندارد و تعریف شده مینماید و در نهایت پس از اتمام فعالیتهای مربوط بخود رسید چاپی دستگاه برای هر خودرو صادر شده و در مستندات خودرو بایگانی میگردد
در طول خط نهائی قطعاتی چون رادیاتور، قاب ECU، مجموعه شیر دستی، لوله های خرطومی، کلیه شیلنگهای آب و ... بر روی خودرو نصب گردیده و مایعاتی چون ضد یخ و شیشه شوی به خودرو تزریق میشود
یکی دیگر از مهمترین دستگاههای موجود در خط نهائی دستگاه تست نشتی باک می باشد. این دستگاه باک خودرو را از لحاظ عدم نشتی چک نموده و در صورت اطمینان از عدم وجود نشتی چراغ سبز آن روشن شده و خودرو آماده تزریق بنزین میگردد و در نهایت بازدن استارت خودرو از خط مونتاژ خارج میگردد
خط کنترل نهائی
در این خط کنترلهای نهائی با استانداردهای مربوطه زیر تونل نور با 1000 LUX روی خودرو انجام گرفته و خودرو از نظر نیش و قری روی بدنه، دو رنگی بودن بدنه، ایجاد خط و خش روی بدنه، چک کردن دوباره اتصالات داخل محفظه موتور جهت حصول اطمینان، چک کردن عملکرد شیشه های جانبی، چک کردن داخل خودرو و ... مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت صحت اطمینان از اتمام عملیات مونتاژ، مهر ی بر روی مستندات خودرو زده شده و خودرو آماده ارسال به پارکینگ فروش یا همان سالن محصول میگردد.
سالن محصول
بعد از اینکه خودرو مهر تایید نهایی خورده و  واحد تحویل و پذیرش خودرو، خودرو را تحویل میگیرد. سپس راننده، ماشین را جهت تجاری سازی به سالن تحویل و پذیرش خودرو انتقال میدهد. سپس مشخصات خودرو با اطلاعات موجود در سیستم توسط اپراتور پارکینگ چک گردیده و در صورت عدم ایراد، خودرو  (تجاری سازی) میخورد. پس از ثبت ، خودرو جهت تعیین برگه جانمایی در بافر ورودی پارکینگ مستقر میشود. سپس خودرو به ورودی پارکینگ منتقل شده و اپراتور مستقر در ورودی پارکینگ برای کلیه خودروها برگه جانمایی صادر می کند. پس از صدرو برگه جانمایی راننده موظف میگردد خودرو را در محل تخصیص داده شده طبق ضوابط جابجایی و نگهداری خودرو در پارکینگ پارک نماید
نحوه تحویل خودروها
در این قسمت مشخصات خودروهای قابل تحویل از سیستم فروش دریافت شده و خودروها آماده انتقال به نمایندگی ها میگردد. انتقال خودروها بر روی تریلرهای مناسب توسط رانندگان مجرب و با استانداردهای مربوط به حمل و نقل انجام میگیرد و در نهایت خودروها جهت تحویل به مشتری  خارج میگردد

ادامه دارد






تاریخ : دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 | 03:40 ب.ظ | نویسنده : رضا لطفی | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.